Home  Registreren
* * * * *
Het is nu 10 Sep 2010, 13:48

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Screenshots maken en plaatsen Windows en Mac
BerichtGeplaatst: 31 Mei 2009, 23:56 
Moderator
Gebruikers-avatar

Gepost door Cleo

Screenshot maken en plaatsen Windows.

Dat kan door middel van programma's als bv Gadwin of door printscreen in te toetsen en Paint te openen, daarin plakken en opslaan. Maar je zult ze nu nog even moeten uploaden naar bv Tinipic of Photobucket en van daar de [img] tag kopieren en die hier in je bericht plaatsen.

http://www.gadwin.com/printscreen/
http://photobucket.com/
http://tinypic.com/

Screenshot maken en plaatsen Mac.

Voor Macintosh gebruikers:

Druk zowel de Command + Shift in + het cijfer 4.....
Er verschijnt een vizierkruis op je bureaublad....
Trek met dit vizierkruis de omtrek van datgene vanwaar je een screenshot wilt hebben en laat pas los als je de hele omtrek hebt. Idem als tekst selecteren dus, het gemakkelijkste is van linkerbovenhoek naar rechtsonder.

Zodra je de muis loslaat wordt er een screenshot gemaakt. Deze verschijnt op je bureaublad/Finder als Afbeelding 1.png

D.m.v. het hieronderstaande BIJLAGE TOEVOEGEN browse je naar de afbeelding, selecteert deze en voegt de bijlage toe.

Gepost door Webmaster

Screenshot maken met Windows

Als de betreffende pagina in beeld staat dan gebruik je F11 om de taakbalk te laten verdwijnen. Daarna gebruik je prt sc oftewel de printscreen knop op je computer. Daarna weer F11 om te taakbalk onderin weer tevoorschijn te halen.

Vervolgens open je via de startknop-alle programma's-bureau accessoires-Paint. In het programma Paint open je bewerken bovenin en dan plakken. Daarna verschijnt de pagina in Paint en kun je hem opslaan op je computer.

Profiel  

Titel: Re: Screenshots maken en plaatsen Windows en Mac
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2009, 02:24 
Gebruikers-avatar

Flipje schreef:

Screenshot maken met Windows

Als de betreffende pagina in beeld staat dan gebruik je F11 om de taakbalk te laten verdwijnen. Daarna gebruik je prt sc oftewel de printscreen knop op je computer. Daarna weer F11 om te taakbalk onderin weer tevoorschijn te halen.

Iets makkelijker is de optie om "ALT + PRI-SCR" te gebruiken. Met de optie ALT maak je een printscreen van het actieve venster.
F11 werkt b.v. niet in FireFox e.d.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009, 11:38 
Gebruikers-avatar

Je kunt ook gratis screengrab downloaden, een klik en klaar!!!! :toppie:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2010, 14:31 

Een screenshot (of screendump) kan vaak veel meer informatie laten zien dan gewenst is. De geopende sites die je op dat moment bezoekt en andere data aanwezig op je scherm.
Er is een gratis programma dat slechts een screenshot maakt van hetgeen van belang is, die ene geopende pagina. Hoewel, je kunt het ding instellen naar jouw wensen, wil je het gehele scherm hebben of slechts die ene pagina, welke sneltoets wil je gebruiken om een screenshot te maken en in welke bestandsvorm wil je die screendump opslaan.
De interface is zeer uitgebreid maar in principe zeer eenvoudig in gebruik. Voor het maken van screenshots heb je eigenlijk maar een paar handelingen nodig, eenmaal ingesteld.
Je `zet het klaar` door een klik op het fotocameraatje, het programma verdwijnt naar de werkbalk en is `standby`. Op het moment dat je de door jouw gekozen sneltoets inhengst, maakt het ding een screenshot.
Je kunt nu die screen opslaan of opnieuw het programma op `standby` zetten. Sluit je het programma, dan vraagt deze of je de niet opgeslagen screens (met naam en toenaam), alsnog wilt opslaan.
Ik zou zeggen: "Give it a try." Het is gratis en bevat geen spy- of mallware.
XNview, voor zowel Windows als de Mac, voor zowel IE als Firefox, het maakt het proggie niets uit, als het maar screenshots kan maken. Instellen wat je wilt, je sneltoets toewijzen, op `standby` zetten en bingo, weer een screentje op jouw commando.
http://www.xnview.com/

Dan nog even `een tip`. Het is vaker evident om in een juridische procedure, aan te kunnen tonen hoelang een bepaald iets (denk dan aan laster of smaad) op het internet gestaan heeft.
Ik handel dan als volgt.
Ik stel XNview in op het nemen van een screenshot van het gehele werkvenster.
Ik open dan 2 nieuwe browsers, in de ene hetgeen waar ik de screendump van wil maken, de ander `verklein` ik en surf hiermee naar een site van een dagblad, bijvoorbeeld de Telegraaf. Waarom uitgerekend de Telegraaf? Omdat deze, buiten een datum, zelfs een gedegen tijdsindicatie kan aangeven.
Groot voor me, is het gewraakte artikel, daarover open ik de verkleinde browser waar duidelijk de datum zichtbaar is.
Dan neem ik met XNview een screenshot van het gehele wat ik zie. Dit doe ik dan `dagelijks`, of althans regelmatig. Zo kan er bij een rechter aangetoond worden, dat bepaalde zaken gedurende bepaalde tijd online gestaan hebben.

Maar let op! Elk screenshot is juridisch discutabel, met photoshoppen kom je ook een heel eind. Het is dus niet `zaligmakend`, maar kan wel bijdragen aan de geloofwaardigheid. Om een screenshot wettelijk `erkend` te krijgen zijn minimaal 2 getuigeverklaringen nodig die de authenciteit bevestigen.

Profiel  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]