Een screenshot (of screendump) kan vaak veel meer informatie laten zien dan gewenst is. De geopende sites die je op dat moment bezoekt en andere data aanwezig op je scherm.
Er is een gratis programma dat slechts een screenshot maakt van hetgeen van belang is, die ene geopende pagina. Hoewel, je kunt het ding instellen naar jouw wensen, wil je het gehele scherm hebben of slechts die ene pagina, welke sneltoets wil je gebruiken om een screenshot te maken en in welke bestandsvorm wil je die screendump opslaan.
De interface is zeer uitgebreid maar in principe zeer eenvoudig in gebruik. Voor het maken van screenshots heb je eigenlijk maar een paar handelingen nodig, eenmaal ingesteld.
Je `zet het klaar` door een klik op het fotocameraatje, het programma verdwijnt naar de werkbalk en is `standby`. Op het moment dat je de door jouw gekozen sneltoets inhengst, maakt het ding een screenshot.
Je kunt nu die screen opslaan of opnieuw het programma op `standby` zetten. Sluit je het programma, dan vraagt deze of je de niet opgeslagen screens (met naam en toenaam), alsnog wilt opslaan.
Ik zou zeggen: "Give it a try." Het is gratis en bevat geen spy- of mallware.
XNview, voor zowel Windows als de Mac, voor zowel IE als Firefox, het maakt het proggie niets uit, als het maar screenshots kan maken. Instellen wat je wilt, je sneltoets toewijzen, op `standby` zetten en bingo, weer een screentje op jouw commando.
http://www.xnview.com/Dan nog even `een tip`. Het is vaker evident om in een juridische procedure, aan te kunnen tonen hoelang een bepaald iets (denk dan aan laster of smaad) op het internet gestaan heeft.
Ik handel dan als volgt.
Ik stel XNview in op het nemen van een screenshot van het gehele werkvenster.
Ik open dan 2 nieuwe browsers, in de ene hetgeen waar ik de screendump van wil maken, de ander `verklein` ik en surf hiermee naar een site van een dagblad, bijvoorbeeld de Telegraaf. Waarom uitgerekend de Telegraaf? Omdat deze, buiten een datum, zelfs een gedegen tijdsindicatie kan aangeven.
Groot voor me, is het gewraakte artikel, daarover open ik de verkleinde browser waar duidelijk de datum zichtbaar is.
Dan neem ik met XNview een screenshot van het gehele wat ik zie. Dit doe ik dan `dagelijks`, of althans regelmatig. Zo kan er bij een rechter aangetoond worden, dat bepaalde zaken gedurende bepaalde tijd online gestaan hebben.
Maar let op! Elk screenshot is juridisch discutabel, met photoshoppen kom je ook een heel eind. Het is dus niet `zaligmakend`, maar kan wel bijdragen aan de geloofwaardigheid. Om een screenshot wettelijk `erkend` te krijgen zijn minimaal 2 getuigeverklaringen nodig die de authenciteit bevestigen.