Het is natuurlijk verschrikkelijk wanneer u bent opgelicht op wat voor manier dan ook. Het enige wat het voor u goed zou kunnen maken is natuurlijk dat u het geld terug zou kunnen krijgen waarvoor u bent opgelicht. Helaas is dit niet altijd mogelijk, vooral niet wanneer de oplichter een ervaren en secuur persoon is. Heeft u geld gestort dan kunt u een melding doen van oplichting bij uw bank. Een bank neemt deze melding in behandeling en voegt deze toe aan het desbetreffende rekeningnummer. U kunt achterhalen welke bank een rekeningnummer gebruikt via de website Ibanservice.nl. Heeft de oplichter een ander website dan u, dan kunt u de desbetreffende bank hierover contacteren. Een bank kan,mits de oplichtingen goed doorgrond zijn een onderzoek starten en zelfs de rekening blokkeren.
In een situatie als deze kunt u na het doen van aangifte en het maken van een melding vrij weinig doen. Heeft u alle informatie beschikbaar gesteld aan de instanties? Dan moet u afwachten om te bekijken of het onderzoek wat oplevert. In de tussentijd kunt u uw klacht op het internet verspreiden zodat vele mensen bekend raken met de oplichter, met de oplichtingsvorm etc. Zo voorkomt u dat de oplichter niet meer slachtoffers kan maken. Zelf zult u nog voorzichtiger moeten zijn bij het doen van enkele online aankopen in de toekomst. Controleer altijd de informatie die op de website staat, zoek naar veiligheidskeurmerken, controleer het KvK nummer en controleer altijd de de verkoper bij Mijnpolitie.nl om te zien of deze persoon deugt.
Haal uw webwinkel keurmerk hier